| 
ЗНАЧЕННЯ АДАПТАЦІЙНОГО ПРОЦЕСУ
 
В ЖИТТІ ПІДЛІТКА 
  
  
Адаптація 
– це процес пристосування до нових умов чи вимог середовища, результатом якої 
має бути пристосування, що є показником життєвої компетентності індивіда. 
 
  
   Розрізняють наступні види 
адаптації: 
·             
біологічна адаптація 
- пристосування організмів протягом життя багатьох поколінь до змін середовища. 
·             
психологічна 
адаптація - система 
заходів, спрямованих на формування в особи здатності пристосовуватися до 
існуючих у колективі вимог та критеріїв за рахунок присвоєння їй норм і 
цінностей даного колективу. 
·             
соціальна адаптація 
- активне пристосування індивіда до умов середовища і результату цього процесу. 
Адаптація соціальна має дві форми: активну (індивід прагне вплинути на 
середовище, змінити його, тобто активно входить у процес соціалізації); 
пасивну (не взаємодіє із середовищем, не прагне змінити його, пристосуватися 
до особистих норм, оцінок, засобів діяльності). 
  
Ми з вами детальніше будемо 
досліджувати саме розвиток психологічної адаптації п’ятикласників до нового 
середовища, нового учнівського та педагогічного колективів.  
   Суміжно з поняттям «адаптація» 
розглядається таке поняття як «адаптаційний синдром» - це сукупність 
реакцій дитини, що має захисний характер і виникає у відповідь на значні за 
силою і тривалістю несприятливі впливи. Саме від перебігу адаптаційного процесу 
залежить розвивається чи не розвивається адаптаційний синдром у дитини. 
 
   Позитивний адаптаційний процес 
відповідно багатьом дослідженням та спостереженням формується протягом 3-х 
місяців і в свою чергу ділиться на певні етапи: 
1.          
орієнтовний 
– коли у відповідь на комплекс 
нових впливів, пов’язаних зі змінами умов, усі системи організму відповідають 
бурхливою реакцією і значною емоційною напругою. Відбувається так звана 
«психологічна буря» - це сльози, небажання йти до школи, імітовані хвороби. 
Триває ця реакція перші 3 – 4 тижні. 
2.          
нестійке 
пристосування – коли 
організм починає шукати і знаходить певні оптимальні варіанти на негативний 
вплив. «Буря» починає вщухати. З'являються нові товариші, підвищується 
впевненість та зацікавленість в навчанні. Це впродовж наступних 2 – 3 тижнів.
 
3.          
період відносно 
стійкого пристосування – 
коли організм дитини знаходить найоптимальніші варіанти реагування на 
навантаження та проблеми. Відбувається це протягом наступних 3 – 4 тижнів.
 
  
Якщо всі ці етапи проходять легко і не 
несуть ніяких негативних проявів в поведінці чи здоров'ї дитини, то можна сміло 
говорити про нормальне проходження адаптаційного процесу, якщо ж ні – то 
з'являється загроза дезадаптації, внаслідок чого проявляються 
непродуктивні форми реагування; симптоми порушення поведінки; емоційні розлади 
різного ступеня, що виявляються в: 
·             
підвищенні тривожності 
та емоційної збудженості; 
·             
зниженні 
комунікабельності, самоконтролю; 
·             
з'являється почуття 
неповноцінності у стосунках з товаришами, педагогами; 
·             
спостерігається зниження 
успішності; 
·             
можливі скарги на 
постійне погане самопочуття; 
·             
втрачається інтерес до 
навчання. 
  
Дезадаптовані діти 
– ті, хто, за словами В.Е.Кагана, «не змогли знайти своє місце в просторі 
спілкування, на якому вони б були прийняті такими, які вони є, в людській 
ситуації, зберігаючи і розвиваючи свою ідентичність, людський потенціал та 
можливості самореалізації». 
  
  
Перехід з початкової школи до гімназії 
– один з найскладніших та найвідповідальніших моментів у житті дитини як у 
фізіологічному, так і в соціально – психологічному сенсі. 
   У житті дитини змінюється все: 
обов’язки, режим, оточення.  
Багаторічне спостереження психологів 
та педагогів свідчать про те, що цей етап неминуче пов'язаний із зниженням 
успішності, хоча й тимчасовим. Учням, які звикли до певних порядків початкової 
школи, потрібен час, щоб пристосуватися до нового темпу і стилю життя.  Однією з 
причин виникнення проблем є нездатність учнів впоратися зі збільшеним, порівняно 
з початковою школою, обсягом домашніх завдань, адаптуватися до вимог вчителів – 
предметників. Ситуація новизни завжди є для людини тією чи іншою мірою 
тривожною. Дитина ж переживає в таких умовах дискомфорт – через невизначеність 
уявлень щодо вимог вчителів, особливостей та умов навчання, щодо цінностей і 
норм поведінки в колективі, чинників, які впливають на якість навчання в 5-му 
класі. Це фізіологічні зміни, психологічні новоутворення підліткового віку та 
особисті проблеми школяра. 
   Період навчання в 5-му класі 
співпадає з розвитком підліткового періоду або його ще називають «середньо 
шкільним». У цей час під впливом інтенсивного функціонування залоз внутрішньої 
секреції збільшується збудженість центральної нервової системи підлітка, що 
виявляється у підвищеній дратівливості,  надмірній образливості, нестриманості.
 
  Цей віковий період відрізняється 
бурхливим перебігом емоцій, раптовими змінами емоційних станів, переживань, 
настроїв, переходами від піднесення до нестриманості, галасливості, від 
надмірної рухливості до спокою, байдужості. У динаміці емоцій проявляються 
стосунки підлітка з близькими людьми, колективом, успіхи в діяльності. До 
раптових змін настрою можуть призвести погана оцінка, розчарування в другові, 
неуважність дорослих до інтересів і почуттів, нетактовний спосіб втручання в 
його емоційне життя. Колектив має важливе значення у формуванні особистості 
підлітка. Однією з найхарактерніших його рис є прагнення до самоствердження. 
Бажання зайняти своє місце в колективі, бути лідером, помітним або малопомітним 
виконавцем, активним або пасивним, діяти заради колективу або заради себе є 
виявом внутрішніх, недостатньо усвідомлених позицій дитини. 
   В свою чергу відбувається значний  
розвиток психіки та пізнавальних процесів. Навчання залишається основним видом 
діяльності, проте зазнає значних змін в організації, змісті. Воно 
характеризується довільністю, зростанням активності й самостійності, зміною 
пізнавальних і соціальних мотивів навчання. Навчання вимагає як мимовільної, так 
і довільної уваги, сприяє зростанню обсягу уваги, вдосконаленню уміння 
розподіляти і переключати її. Для підлітків характерним є прагнення виховувати в 
собі здатність бути уважними, елементи самоконтролю й саморегуляції.  Пам'ять 
набуває більшої логічності, довільності й керованості.   Розширюються і 
поглиблюються пізнавальні інтереси учнів, більш вибірковим стає інтерес до 
навчальних предметів. 
   Основним у мовному розвитку 
підлітків є вдосконалення уміння користуватись мовою як засобом спілкування. У 
здатності користуватися словом, зовнішнім мовленням підлітки вбачають свою 
інтелектуальну силу, ознаку свого авторитету в колективі. 
   Саме в цей критичний момент, коли 
відбувають зміни в фізіологічному та психологічному розвитку, а в додатку ще й 
адаптаційний процес, ми з вами досвідченні спеціалісти повинні враховувати всі 
індивідуальні особливості кожного гімназиста, щоб правильно надати йому 
необхідну підтримку та допомогу.  
  
   Рекомендаційні 
поради батькам: 
-              
завжди підтримувати дитину у її починаннях 
-              
формувати повагу як до самої себе, так і до близьких людей 
-              
відчувати почуття та емоційний стан дитини, вчасно надавати допомогу 
-              
пам'ятати, що не лише сімейне виховання, але й педагогічне формує в 
дитині ОСОБИСТІСТЬ. 
  
З переходом до п’ятого класу дитина 
вперше стає повноцінним суб'єктом своєї індивідуальної діяльності, яка є 
реальним проявом феномена дорослості у школярів молодших класів. Перед нею 
розкривається соціальна функція навчальної і педагогічної діяльності, 
усвідомлюються її цілі та засоби, що відбивають інтереси його особистості. 
  
Таким чином, можна стверджувати, що 
початок підліткового віку, з його перехідною формою, складають сприятливі 
передумови для становлення нового типу свідомості – Людини – Доросла, Людина, 
яка хоче досягнути більшого. Саме цей кризовий період переходу від дитинства до 
дорослості є основним засобом формування світогляду, що постає перед учнями у 
своїх проблемах та страхах. Це період вибору: «Якщо захочеш – то зможеш, якщо 
не можеш – то хоча б спробуй!».  
  Саме у школярів п’ятих класів  
з'являється можливість скласти дійсно цілісне уявлення про світ і про самого 
себе, показати себе готовим до змін, які матимуть місце в майбутньому, бути 
готовим до нових зустрічей, злетів, перемог, а можливо й невдач, що дає змогу на 
наступному віковому етапі, в юнацькому віці, усвідомлено вирішити проблеми, 
відповідально ставитись до  вибору життєвого шляху. 
  |